فواد ایزدی

بررسی عملکرد اینستاگرام در حذف شهید سلیمانی

فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اقدام اینستاگرام در حذف صفحات دارای محتوای حمایت از انقلاب اسلامی و مقاومت مسبوق به سابقه است، افزود: درگذشته ذهنیت غلطی میان برخی وجود داشت که مدعی بود در غرب آزادی بیان، رسانه، اندیشه و تفکر وجود دارد اما حذف صفحات دارای محتوای مرتبط با سردار سلیمانی در اینستاگرام غلط بودن ذهنیت آزادی رسانه و آزادی بیان را در غرب اثبات کرد.

وی با بیان اینکه غربی ها شدیدترین سانسورها در رسانه را اعمال می کنند، ادامه داد: سانسور در رسانه‌های غربی از گذشته تاکنون وجود داشته است اما توانمندی آنان در سانسور به گونه‌ای است که در ظاهر خود را حامی آزادی بیان معرفی می کنند و در این زمینه نیز موفق هستند اما در عمل بالاترین سطح سانسورها را اعمال می کنند بدون اینکه هزینه آن را بپردازند.

این استاد دانشگاه، استفاد غرب از رسانه را بخشی از گفتمان حاکم بر آنان ارزیابی کرد و گفت: غرب با انتشار هر موضوعی که از آن احساس خطر کنند با شدیدترین روش ها برخورد و آن را سانسور می کنند تا صدایی بر خلاف میل و خواسته‌ای که دارند به گوش افکار عمومی نرسد.

ایزدی، با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای جدیدی برای مقابله با موج سانسور محتواهایی مانند آنچه در موضوع سردار سلیمانی تولید و از سوی اینستاگرام حذف شده بهره گرفته شود، افزود: با توجه به جایگاه فراجناحی سردار سلیمانی و نگاهی که در کشور نسبت به او وجود دارد، باید از این فرصت برای ایجاد موجی بزرگ در فضای مجازی در قالب همه پلتفرم های موجود استفاده کرد تا امکان سانسور مطالب و برخورد با صفحاتی مروج محتوای سردار سلیمانی برای صاحبان این پلتفرم ها افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در مقابل این حرکت ها باید یبا تدبیر عمل شود حتی اگر هزینه داشته باشد این اقدم باید انجام شود. از سوی دیگر، باید بسترهایی فراهم شود که در نهایت وابستگی به بسترهای غربی برای اطظلاع رسانی را کاهش دهد. ایجاد بسترهای رقیب کاری است که در کشور درباره آن زیاد صحبت شده است اما کاری تاکنون انجام نشده که این ضعف باید جبران شود.

  • بهره برداری از چهره های موثر بین المللی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه باید از روش های جدید و ابتکاری برای هزینه‌دار کردن اقدامات محدود کننده اطلاع رسانی پلتفرم هایی مانند اینستاگرام استفاده شود، توضیح داد: درتبلیغات بین‌الملل باید کار کنیم و خوب است روی افرادی که ساکن و تبعه کشورهای دیگر هستند و در افکار عمومی آن کشور اثرگذارند کار شود. موضوعی که تاکنون از آن غفلت شده و نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به نفع خود استفاده و برای آن تولید محتوا کنیم.

به گفته ایزدی، برخورد مالکان پلتفرم هایی مانند اینستاگرام با افرادی که تابعیت کشورهای غربی را دارند هزینه زیادی برای این شرکت‌ها دارد و آنان نمی توانند صفحات مجازی دارای محتوای مربوط به سردار سلیمانی و مانند آن را به سادگی و بدون هزینه برطرف کنند.

انتهای پیام/