سناریو خروج خاموش برای داستان پایان اسرائیل

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت نخبگان اسرائیلی فکر می‌کنند آینده‌ای در اسرائیل ندارند و بی‌صدا و خاموش سرزمین‌های اشغالی را ترک می‌کنند که این موضوع آینده اسرائیل را به خطر انداخته است.

«نخبگان اسرائیلی فکر می‌کنند که دیگر آینده‌ای در اسرائیل ندارند.»؛ اینها سخنان پروفسور ۷۷ ساله پزشکی و برنده جایزه نوبل، آرون سیچانوور است.
سیچانوور از سرعت گرفتن فرار مغزها در میان پزشکان و دیگر متخصصان به‌عنوان نشانه نگران‌کننده ای یاد می‌کند و می‌گوید که بدون این نخبگان، خود اسرائیل هم ممکن است برای داشتن آینده با چالش مواجه شود.
در اوایل سال جاری رئیس سابق شورای اقتصاد ملی نتانیاهو، یوجین کندل با پیوستن به مخالفان، هشدار دهد که اسرائیل با یک تهدید وجودی مواجه است.
دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت
آنها طی مقاله‌ای هشدار دادند احتمال زیادی وجود دارد که در دهه‌های آتی اسرائیل نتواند به‌عنوان یک کشور مستقل یهودی وجود داشته باشد.
از جمله تهدیداتی که این رژیم با آن مواجه است، می‌توان به افزایش مهاجرت به‌ویژه در میان افرادی اشاره کرد که بخش فناوری پیشرفته اسرائیل و مدارس و بیمارستان‌های مهم را برای جذب نخبگان در جهان ایجاد کرده‌اند.
در این مقاله هشدار داده شده است: «لوکوموتیو رشد اسرائیل، نوآوری‌ست و این نوآوری توسط گروه کوچکی از چند ده‌ هزار نفر در یک کشور ۱۰ میلیون نفری اداره می‌شود…. وزن خروج آنها در مقایسه با تعدادشان بسیار زیاد است.»
تردید اسرائیلی‌ها برای ماندن در سرزمین‌های اشغالی
به نوشته روزنامه گاردین، مشکلات قبل از ۷ اکتبر و جنگ پس از آن سبب شده تا تغییرات جمعیتی و سیاسی، برخی از اسرائیلی‌های سکولار و لیبرال را ترغیب کند که آینده خود را در سرزمینی که به طور فزاینده تحت سلطه سنت‌گرایان مذهبی است، زیر سوال ببرند.
اسرائیلی‌هایی که پس از چند دهه زندگی و کار انتظار دارند در دهه ۴۰ زندگی خود، کار کمتری انجام دهند و بیشتر لذت ببرند، اکنون در حال در بررسی گزینه‌هایی در کشورهای اروپایی هستند که این تصمیم آنها ناشی از نگرانی‌های دیرینه است.
نوآم که ۳ فرزند دارد می‌گوید که دلیل اصلی ما این است که به دنبال آینده‌ای بهتر برای فرزندانمان هستی؛ حتی اگر فردا صلح برقرار شود، ما هنوز نمی‌توانیم آینده‌ای را ببینیم که بخواهیم بخشی از آن باشیم.
اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند که اقتصاد این رژیم به دلیل تعداد فزاینده جوانان افراطی ارتدوکس که به دلیل عدم مطالعه ریاضی و علوم و اینکه نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند، واجد‌ شرایط مشاغل حرفه‌ای نیستند، با مشکل مواجه خواهد شد.

استاد جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی دانشگاه بن گوریون، اوری رام می‌گوید که اسرائیلی‌های سکولار بخش کوچکی از جمعیت اسرائیل هستند؛ تا سال ۲۰۱۵ تنها ۴۵ درصد جمعیت یهودی اسرائیل سکولار بودند و این جمعیت رو به کاهش است زیرا خانواده‌های مذهبی و افراطی ارتدوکس به طور متوسط فرزندان بیشتری دارند.
این استاد جامعه‌شناسی توضیح داد که در مدارس ابتدایی در سال ۲۰۲۳ تنها ۴۰ درصد از کودکان در جریان سکولار بودند.
رام تاکید کرد، مشکل فزاینده فرار مغزها وجود دارد و این خطر اگر خطر نظامی کاهش نیابد و اگر دولت واقعا خودکامه‌تر شود، افزایش خواهد یافت.
به نوشته این گزارش، در این شرایط، طبقات متوسط به بالا، نسل جوان خود را به خارج از اسرائیل خواهند فرستاد. یهودیان به‌خوبی در بازارهای دانشگاهی و حرفه‌ای مورد نظر در خارج از کشور شبکه‌بندی شده‌اند و به مهاجران جوان و تحصیل‌کرده اسرائیلی در مکان‌های مورد نظر کمک می‌کند.
دلایل خروج اسرائیلی‌ها از سرزمین‌های اشغالی‌
وحشت بعد از ۷ اکتبر یکی از دلایل خروج اسرائیلی‌ها از سرزمین‌های اشغالی‌ست؛ پس از این تاریخ، برخی از اسرائیلی‌ها احساس کردند که امنیتی که کابینه و ارتش وعده داده بودند، شکست خورده است و برخی هم احساس کردند که قرارداد اجتماعی آنها با کابینه رژیم صهیونیستی از بین رفته است چراکه آنها فرزندان خود را به‌عنوان سرباز می‌فرستادند تا بمیرند درحالی‌که ده‌ها هزار مرد افراطی ارتدوکس از خدمت سربازی معاف شده‌اند.
اسرائیل در دهه‌های گذشته بر پایه یک قرارداد اجتماعی با یهودیان مهاجر از سایر کشورها شکل‌گرفته و تأمین امنیت مهم‌ترین تعهد دولت تل‌آویو در این قرارداد است.

برخی از اسرائیلی‌ها هم پس از شروع جنگ، تصمیم گرفته‌اند سریع‌تر از سرزمین‌های اشغالی خارج شوند زیرا از اینکه تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها از جنگی که بیش از ۱۴ هزار فلسطینی، عمدتا غیرنظامی کشته شده‌اند، حمایت می‌کردند، وحشت کرده‌اند.
درور سادوت، یکی از ساکنان فلسطین اشغالی که تصمیم گرفته به آلمان برود، می‌گوید: «در اسرائیل در بهترین حالت دیوانه و در بدترین حالت خائن به حساب می‌آیم. حداقل در آلمان نظرات من پذیرفته می‌شود.»
خروج بی‌صدا از اسرائیل
اینکه چه تعداد اسرائیلی سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند، دشوار است اما روزنامه هآرتص، گزارش داده، در سال ۲۰۲۳ در جریان بحران داخلی پیش از جنگ بر سر اصلاحات قضایی نتانیاهو، ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند.

به نوشته هاآرتص، شرکت‌های فناوری اقتصاد اسرائیل را پیش می‌برند اما فقط ۱۰ درصد نیروی کار را استخدام می‌کنند؛ مدیر اجرایی سابق اپلیکیشن ویز، نوام باردین، به این روزنامه گفته است، اگر نخبگان ما را دنیا جذب کند و این افراد اسرائیل را ترک کنند، ما تبدیل به کشور آرژانتین خواهیم شد.پروفسور آرون سیچانوور نسبت به اینکه روند فرار مغزها سریع‌تر از آنچه آمار رسمی یا مشاهدات ثبت شوند، شتاب بگیرد، هشدار داد و خاطرنشان کرد، روند خروج زمان‌بر است و بسیاری زمانی‌که این فرآیند را شروع می‌کنند، به دوستان و خانواده خود نمی‌گویند. سیچانوور افزود: «ما آن را خروج بی‌صدا می‌نامیم. آنها تا زمانی‌که سوار هواپیما نشوند به کسی اطلاع نمی‌دهند.»/