از نیویورک تا بیروت؛ محکم و استوار پشت سر لبنان و مقاومت

در کنار مقاومت هستیم و می‌مانیم

صبح جمعه ۱۳ مهرماه فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت و فرود هواپیمای حامل رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران. نخستین سفر رسمی به منطقه بعد از تصدی وزارت امور خارجه با هدف اعلام همبستگی با ملت، دولت و مقاومت لبنان پس از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان که بیش از دو هفته است ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. از انفجار پیجرها و بیسیم‌ها و حملات هوایی گسترده به این کشور به‌ویژه به ضاحیه جنوبی بیروت و در نهایت حمله هوایی این رژیم در ششم مهرماه که به شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان از مشاوران نظامی ایران در لبنان انجامید و حملاتی که همچنان ادامه دارد.
در همین ارتباط وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در نتیجه حملات این رژیم به لبنان از هشتم اکتبر سال ۲۰۲۳ تا روز (جمعه) چهارم اکتبر (حدود یک سال) ۲۰۳۶ نفر به شهادت رسیده و ۹۶۵۳ نفر هم مجروح شده‌اند.

حضور در نیویورک
جمهوری اسلامی ایران که همواره بر حمایت از لبنان و مردم مقاوم این کشور و مقاومت در لبنان تأکید داشته و از سوی دیگر به‌کرات اعلام کرده که جریان‌های مقاومت در منطقه برآمده از ملت‌ها و کشورهای خود هستند، در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، تحرکات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی را در دستور کار قرار داد. پس از انفجار پیجرها در اقدام تروریستی صهیونیست‌ها در ۲۷ شهریورماه که به جراحت مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت نیز منجر شد، سیدعباس عراقچی در تماس تلفنی با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، آمادگی ایران را برای کمک‌رسانی و انتقال مجروحان به ایران برای ادامه درمان اعلام کرد. پس از آن هم تعدادی از مجروحان این عملیات تروریستی برای ادامه درمان به ایران منتقل شدند.
وزیر امور خارجه ایران پس از آن برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و علاوه بر موضوع غزه، اوضاع لبنان و جنایات صهیونیست‌ها را از جمله مباحث در دستور کار رایزنی‌ها و نشست‌هایش قرار داد. ضرورت برقراری آتش‌بس و توقف جنایات اسرائیل از جمله مواردی بود که این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در نیویورک بر آن تأکید کرد. شرکت در دو نشست شورای امنیت پس از ترور شهید سیدحسن نصرالله و اعلام همدردی با مردم لبنان از دیگر اقداماتی بود که انجام شد و عراقچی در این نشست به‌صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار ملت لبنان و مقاومت خواهد بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی همچنین دیداری فوری با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی داشت و درخواست نشست فوق‌العاده سران این سازمان را مطرح کرد و همچنین با دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی این سازمان هم فوراً ملاقات کرد. از سوی دیگر امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره لبنان شد.گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان و تماس تلفنی با کاردار ایران در بیروت و صدور توصیه‌های لازم از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. البته محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور هم گفت‌وگویی تلفنی با نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان داشت و مواضع دو طرف تبادل شد.

سفر به بیروت
رئیس دستگاه دیپلماسی بعد از بازگشت از نیویورک، رئیس‌جمهور را در سفر به دوحه همراهی کرد. او بعد از بازگشت از این سفر، صبح جمعه ۱۳ مهرماه راهی بیروت شد آن هم در رأس هیأت سیاسی و پارلمانی و به همراه رئیس جمعیت هلال‌احمر، آن‌گونه که اسماعیل بقایی سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد به همراه محموله‌ای ۱۰ تنی مواد غذایی و دارو برای مردم لبنان.
عراقچی پس از ورود به بیروت آن هم درحالی‌که ساعاتی قبل اطراف فرودگاه بیروت بمباران شده بود و شب قبل نیز ضاحیه بیروت زیر بمباران‌های این رژیم قرار داشت، بلافاصله در محل سفارت ایران حضور یافت و ضمن قدردانی از مجاهدت‌های دیپلمات‌های ایرانی در بیروت آن هم در این شرایط حساس، بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کرد.
حمایت ایران از لبنان را یک روز قبل (پنجشنبه) ۱۲ مهرماه مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشستی با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بعد از عملیات وعده صادق ۲ مورد تأکید قرار داده و گفته بود که «جمهوری اسلامی ایران در حمایت و کمک به دولت و مردم و مقاومت لبنان در هر شرایطی دریغ نکرده و نخواهد کرد.»

محکم پای دوستان در لبنان هستیم
عراقچی که در دوحه نیز در نشستی مشترک و البته غیررسمی با همتایان خود در ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حضور یافته و بعد از این سفر بر اهتمام دائمی ایران به همسایگان و توسعه همکارى‌هاى منطقه‌ای و حرکت در جهت ایجاد منطقه قوی با مشارکت همه کشورهای منطقه تأکید کرده بود، همچنین در پیامی از بیروت و در شبکه اجتماعی ایکس از دولت‌های منطقه دعوت کرد در میانه تهاجمات رژیم اسرائیل در کنار لبنان ایستاده و از این کشور حمایت کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی پس از حضور در بیروت در جمع خبرنگاران مهم‌ترین هدف این سفر را اعلام همبستگی و همراهی با مردم لبنان علیه جنایات رژیم صهیونیستی خواند و گفت: «ایران همواره حامی لبنان، مردم لبنان و شیعیان لبنان و حزب‌الله لبنان بوده و هست و لازم بود این را در محل با دوستان حضوراً اعلام کنیم. مطمئن باشند، ایران محکم پای دوستان در لبنان هست و ان‌شاءالله خواهد بود.»

دیدار با میقاتی و بری
نخستین دیدار عراقچی و هیأت همراه با نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان انجام شد و وزیر امور خارجه در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید سید حسن نصرالله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت و ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم متجاوز اسرائیل تأکید کرد. ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی و اقدام جمعی به‌منظور توقف تجاوزات این رژیم از دیگر موضوعاتی بود که عراقچی در این دیدار به آن اشاره کرد.
نجیب میقاتی هم تجاوزات اسرائیل را مصداق واقعی جنایت جنگی خواند و ضمن ابراز تأسف از بی‌عملی شورای امنیت از حمایت‌های ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان لبنان رفت و گفت که خون پاک این شهیدان تضمین کننده ادامه مسیر مقاومت عزتمندانه در لبنان خواهد بود. او همچنین بر حمایت همه‌جانبه ایران از لبنان تأکید کرد.
نبیه بری هم با تقدیر از حمایت‌های ایران از لبنان و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز، بر عزم و اراده خستگی‌ناپذیر مردم لبنان برای مقابله با اشغالگری و تجاوز تأکید کرد.
اسماعیل بقایی هم درباره این دیدار گفت که عراقچی در این دیدار گفته که نباید اجازه داد جنایات شنیع اسرائیل در غزه،‌ در لبنان هم تکرار شود.
و دیدار پایانی عراقچی با جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و پارلمانی لبنان بود و در این دیدار گفت که اگرچه همه ما داغدار ضایعه بزرگ از دست دادن سید مقاومت و مجاهدان شجاعمان هستیم، اما نسبت به حقانیت راهمان و پیروزی نهایی بیش از هر زمانی ایمان داریم.

در کنار مقاومت هستیم و می‌مانیم
وزیر خارجه همچنین در نشستی خبری گفت که ایران از تلاش‌های لبنان برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد. رایزنی‌های خوب و مفیدی را با میقاتی و نبیه بری داشتم. تبادل نظر بسیار خوبی درباره تحولات اخیر در لبنان انجام شد. در این ملاقات‌ها تأکید کردم که ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان خواهد ماند.
وی عنوان کرد: ایران در کنار مقاومت است و در کنار آن خواهد ماند و مطمئن هستیم جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد شد. حضور من در بیروت و در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند خود بهترین نشانه است که ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب‌الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه یک روز بعد (شنبه) ۱۴ مهرماه هم در مقصد دوم این سفر به دمشق سفر کرد و با مقامات این کشور درباره تحولات منطقه به رایزنی پرداخت.