ضرر سهامداران بورس از اغتشاشات

در ادبیات اقتصادی جهان یک قاعده جا افتاده وجود دارد که سرمایه ترسو است. این به معنای آن است که با کوچکترین تکانه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سرمایه گذار از بیم از دست رفتن سرمایه خود ترجیح می‌دهد که در کم ریسک‌ترین بازار فعالیت کند و زمانیکه شرایط را بغرنج ارزیابی کند در نقطه انفعال قرار گیرد.

آسیب به جریان نیافتادن سرمایه در اقتصاد به مانند خشکیدن خون در بدن است. در سال‌های اخیر دشمن ثابت کرده است که به این اصل علم دارد و یکی از اهدافش از برهم زدن نظم عمومی، صدمه ثانویه به اقتصاد کشور است.

یکی از نماگرهای نشان دهنده شرایط سرمایه گذاری در هر اقتصاد حال و روز بازار سرمایه است، هر میزان بازار سرمایه یک کشور فعال‌تر و پویاتر باشد می‌توان گفت آن اقتصاد از ثبات نسبی بهره‌مند است و مسلما شروع خروج سرمایه نشانگر نقطه عکس این شرایط است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که از ۲۳ شهریور ماه یعنی شروع اردوکشی‌های خیابانی در برخی از شهرهای کشور به دلیل مرگ خانم مهسا امینی که رفته رفته با بهره‌برداری و صحنه‌آرایی دشمنان ایران همراه شد شاخص کل بورس تهران تا چهارشنبه هفته جاری ( آخرین روز فعالیت بازار سرمایه) قریب به ۷۰ هزار واحد عقب نشینی را تجربه کرده و از یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد به یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسیده است.

بر این اساس، وجود امنیت عمومی در جامعه و حس اطمینان نسبت به آینده، ابتدایی‌ترین ویژگی‌هایی است که لازمه ایجاد ثبات در متغیرهای اقتصادی می‌شود. هنگامی که نظم عمومی برقرار نباشد و ناامنی در فضای عمومی کشور برقرار شود، زنگ شروع نوسانات متغیرهای مختلف اقتصادی به صدا درمی‌آید.

به دلیل به هم پیوستگی بخش‌های مختلف اقتصاد، نوسانات یک بخش از اقتصاد علاوه بر اینکه سایر اجزای اقتصاد را تحث تاثیر قرار می‌دهد، منجر به تشدید فضای ناامنی شده و عملا همچون آتش زیر خاکستر شعله‌ور خواهد شد. تشدید نوسانات بخش‌های مختلف اقتصاد، امنیت سرمایه‌گذاری را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند و تیغ برش ابزارهای سیاستی جهت اصلاح روند را کندتر خواهد کرد.

ثبات در متغیرهای اقتصادی و وجود اطمینان نسبت به آینده با رشد سرمایه‌گذاری همراه است.

نرخ دلار نیز از دیگر متغیرهایی است که در اقتصاد ایران اثرات قابل توجهی را بر بخش‌های مختلف می‌گذارد و از دیگر پارامترهایی است که با افزایش آشوب‌های اخیر نوساناتی را تجربه کرده است.

بر این اساس قیمت هر دلار آمریکا در همین دو هفته اخیر کانال ۳۳ هزار تومان را نیز تجربه کرد این درحالی است که پیش از اتفاقات اخیر قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۳۱ هزار تومان بود. البته با اقدامات بانک مرکزی هم اکنون دلار در کانال ۳۲ هزار است و توسط صرافی‌های بانکی با ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است بخش قابل توجهی از اثرات نوسان ارز بر اقتصاد اثر روانی و انتظارات تورمی است، در حقیقت ممکن است در متغیرهای موثر بر این نرخ تغییری ایجاد نشده باشد؛ افزایش نرخ ارز با یک وقفه زمانی در افزایش قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم اثرگذار است.

نکته قابل توجه اینجاست که با فروکش کردن اتفاقات اخیر بار دیگر میزان ارزندگی سهام باز می‌گردد و تنها بازنده این فعل و انفعالات سهامداران خردی خواهند بود که به صورت هیجانی پول خود را از بازار خارج کردند.

انتهای پیام/رجانیوز