نابودی اسرائیل

فروپاشی اسرائیل به روایت صهیونیست‌ها

رهبر معظم انقلاب در شهریور ۹۴ وعده نابودی اسرائیل در ۲۵ سال آینده را داده‌اند. برای تحقق این وعده کمتر از ۱۹ سال دیگر زمان لازم است. اخیرا نیز «زاهاو گیلون» رهبر سابق حزب مرتس اعلام کرده، رویکرد عربده‌کشی که ارتش و ساختارهای امنیتی و نظامی اسرائیل در پیش گرفته‌اند چیزی جز اقدامات مافیایی نیست امری که این رژیم را در مسیر قهقرا قرار داده است. البته تنها این مقام صهیونیستی نیست که به نابودی و فروپاشی اسرائیل اعتراف کرده است. بسیاری از رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی نیز به‌صورت مستقیم به نابودی و فروپاشی این رژیم اعتراف کرده‌اند. در ادامه به برخی از این اعترافات و دلایل فروپاشی اسرائیل خواهیم پرداخت.

اعتراف صهیونیست‌ها

یوفال دیسکین رئیس سابق دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» از احتمال فروپاشی این رژیم در آینده نزدیک خبر داد. دیسکین از علل و عوامل داخلی پرده برداشت که ممکن است باعث زوال و نیستی رژیم صهیونیستی شوند. رئیس ‌سابق «شاباک» در مقاله خود که با عنوان «با این سبک برای ما کابینه‌ای باقی نخواهد ماند» پیش‌بینی کرد که «اسرائیل تا نسل آینده باقی نخواهد ماند.» وی علل و عوامل آن را توضیح داد و نسبت به از بین رفتن رژیم‌ اشغالگر قدس به خاطر علل و عوامل تاثیرگذار داخلی ابراز نگرانی کرد.

دیسکین توضیح داد که بخش عمده فشار اقتصادی و نظامی در اسرائیل فقط بر دوش ۳۰ درصد صهیونیست‌ها سنگینی می‌کند و با چنین رویکردی اسرائیل در آینده از مشکلات داخلی در امان نخواهد ماند و همه‌گیری «ویروس کرونا» نقاط ضعف داخلی این رژیم را برملا کرد. این مقام امنیتی سابق صهیونیست از انسجام اجتماعی و انعطاف اقتصادی و قدرت نظامی و امنیتی این رژیم سؤال کرد که نشان می‌دهد موجودیت صهیونیست‌ها برای نسل آینده تضمین شده است یا خیر.

وی ادامه داد که خطر فراروی اسرائیل پرونده هسته‌ای ایران و یا «حزب‌الله لبنان» و یا به اصطلاح خودش «اسلام رادیکال» نیست، بلکه در واقع این رویکردهای داخلی و مشکلات ساختاری است که خطر واقعی فراروی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.

آری شاویت تحلیلگر پایگاه اطلاع‌رسانی ماکورریشیون در جریان جنگ ۱۱ روزه اخیر در یادداشتی نوشته: «حملات موشکی گروه‌های مقاومت تنها دغدغه و نگرانی اسرائیلی‌ها نیست بلکه تصاویر رسیده از عکا، بات یام، اللد، ام الفحم، طبریا، الخضیره و… همگی وحشت را به جان اسرائیلی‌ها انداخته است.»

این تحلیلگر معتقد است هر کسی که تاکنون متوجه نشده باید بفهمد که اسرائیل اکنون در مقابل یک خطر وجودی و حیاتی قرار گرفته است، زیرا در حالی که حماس به ما حمله می‌کند، مشکلات داخلی نیز‌گریبان ما را گرفته و با بحرانی داخلی هم دست و پنجه نرم می‌کنیم.

او می‌افزاید: «امروز گرچه، حماس، حزب‌الله و ایران برای ما خطرساز هستند، اما چند دستگی و بحران‌های داخلی ما را به شکلی حقیقی تهدید به فروپاشی می‌کند. امروز مشکلات داخلی آینده اسرائیل را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است در حالی که سایه جنگ داخلی هر لحظه بیشتر می‌شود و اگر کاری نکنیم به سادگی و شفافیت باید گفت که اسرائیل فرو خواهد پاشید.»

«رانی دانیل» تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست، نیز که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی است گفته: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در اینجا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آنها در اینجا بمانند».

«بنی موریس» مورخ اسرائیلی نیز نوشته: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل، طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند».‌ همچنین، روزنامه‌ هاآرتص طی تحلیلی نوشته که «بن گوریون» اسرائیل را تاسیس و نتانیاهو آن را نابود کرد.

دلایل نابودی اسرائیل در ۲۵ سال آینده

اسرائیل در شرایط فعلی با مشکلات امنیتی- سیاسی و اقتصادی روبه‌رو است. بحران مشروعیت در سرزمین‌های ‌اشغالی به دنبال فساد مقامات صهیونیستی باعث شده است که حتی نهادهای اطلاعاتی غربی نیز نسبت به بقای اسرائیل با دیده

شک و تردید نگاه کنند. در این مورد شواهد و مستنداتی وجود دارد که می‌تواند دلایل فروپاشی اسرائیل در دو دهه آینده را به خوبی اثبات کند.

۱- تبعیض قومی- طبقاتی

یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کنونی در جامعه اسرائیل «تبعیض قومی- طبقاتی» است. جامعه‌ صهیونیستی از دو گروه عمده تشکیل می‌شود که ‌اشکنازی و سفاردی نامیده می‌شوند. ‌اشکنازی‌ها در تمدن غربی و همچنین دولت رژیم صهیونیستی موقعیت برجسته‌ای یافته‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که شکاف میان سفاردی‌ها و ‌اشکنازی‌ها بیشتر اقتصادی است تا ایدئولوژیک. به همین دلیل، قابل پر کردن است. اما عده‌ای دیگر معتقدند که این نابرابری نهادینه‌شده است. از نظر اقتصادی نیز سیاست‌های کلی به‌گونه‌ای طراحی شده است که منجر به تقویت بنیان اقتصادی‌اشکنازی‌ها و فقر و بیکاری و ناامیدی سفاردی‌ها می‌شود. نتیجه‌ این سیاست‌ها، ایجاد دو طبقه‌ فرادست و فرودست در میان جامعه‌ یهودیان است.

۲- چالش مذهبی

یکی دیگر از اختلافات اصلی در جامعه صهیونیستی، پیرامون مفاهیمی اساسی مانند یهودیت، صهیونیسم و دولت است. در یک طرف این تضاد، بنیادگرایان مذهبی طرفدار صهیونیسم و در طرف دیگر، سکولارهای منادی پست صهیونیسم قرار دارند. در جامعه صهیونیستی، در سه دهه گذشته، گرایش‌های مذهبی تقویت و به تبع آن، شکاف میان مذهبیون و سکولارها نهادینه شده است. در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی قادر نیست منازعات مذهبی را به دلخواه خود مدیریت کند.

۳- مهاجرت معکوس

اساس شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بر تشویق یهودیان به مهاجرت از سراسر جهان به فلسطین بود. با وجود آنکه صهیونیست‌ها موفق شدند جمعیت زیادی را در رژیم جعلی خود گرد هم بیاورند، اما امروزه این رژیم با پدیده‌ای به نام «مهاجرت معکوس» مواجه شده است. در این پدیده، ساکنان سرزمین‌های ‌اشغالی به‌دلایل مختلف، به‌ویژه ناامنی مستمر و عدم تحقق رؤیای «رفاه اجتماعی»، اسرائیل را ترک می‌‌گویند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. یکی از پژوهش‌های جدید صورت‌گرفته در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طی دو دهه‌ گذشته، یک میلیون صهیونیست سرزمین‌های ‌اشغالی را ترک کرده‌اند.

براساس گزارش‌های رسمی این رژیم، در حال حاضر حدود ۷۵۰ الی ۸۵۰ هزار یهودی با تابعیت اسرائیلی در خارج از (فلسطین ‌اشغالی) زندگی می‌کنند. در نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در این مورد، دو عامل «ضعف ایده‌ صهیونیست» و «کاهش امنیت و رفاه اجتماعی» به‌عنوان دو عامل مهم مهاجرت ذکر شده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی شبکه‌ تلویزیونی «العاشره» رژیم صهیونیستی نیز نتایج یک نظرسنجی در مورد مهاجرت معکوس در اسرائیل را منتشر کرد. بنا بر این نظرسنجی، بیشتر از نیم‌میلیون نفر به‌دلیل شرایط بد معیشتی، آماده‌ ترک اسرائیل هستند و پنجاه درصد از مردم ساکن در سرزمین‌های‌اشغالی به فکر آماده کردن شرایط برای خروج از این رژیم هستند. این شبکه همچنین اعلام کرد که تاکنون ۸۰۰ هزار نفر به‌صورت دائمی و همیشگی اسرائیل را ترک کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی بر پایه استعمار اسکانی شکل گرفته است. جمعیت یکی از ارکان اصلی دوام و بقای این موجودیت است. پس از ۷۳ سال جمعیت رژیم صهیونیستی بر اساس آمار منتشره از سوی این رژیم در سال ۲۰۱۸ حدود۹میلیون نفر است که ۸۲۱ درصد آن عرب‌تبار هستند. طبق گزارش مرکز آمار رژیم صهیونیستی حدود ۲/۱ میلیون نفر از شهروندان یهودی این رژیم خارج از جغرافیای فلسطین زندگی می‌کنند. در عین حال استقبال یهودیان برای مهاجرت به فلسطین کاهش یافته است. این موضوع برای یک رژیم پادگانی که مبتنی بر جمعیت است در حقیقت یک تهدید وجودی است. این در حالی است که رشد جمعیت فلسطینیان در جغرافیای فلسطین شتاب بیشتری نسبت به جمعیت یهودی دارد.

۴- چالش توان بازدارندگی

جامعه صهیونیستی یک جامعه پادگانی است به همین دلیل یهودیان اولیه به فلسطین کوچانده شدند، آموزش‌های نظامی دیده و با کمک استعمار انگلیس مخالفت‌های فلسطینیان را سرکوب و بعد با به کارگیری سیاست قتل‌عام سازمان یافته جامعه فلسطین را مرعوب و از خانه و کاشانه خود آواره ساخته و مهاجرین یهودی را جایگزین کردند. پس از تاسیس نیز این توان نظامی با کمک قدرت‌های استعماری تقویت شد و در کلیه معادلات درگیری با مبارزین فلسطینی و کشورهای عربی یکسره‌کننده بود. اما پس از انقلاب اسلامی و شکل‌گیری محور مقاومت، اسرائیل توان بازدارنگی خود را تا حد زیادی از دست داده است و این موضوع موجب فراگیری حس ناامنی در سرزمین‌های ‌اشغالی شده است.

۵- فساد داخلی

فساد در جسم و جان کابینه اسرائیل گسترش پیدا کرده و به‌سرعت در تمامی بخش‌های آن ریشه دوانده است. مقامات صهیونیستی با انواع مختلف فساد مواجه هستند و این مسئله تبدیل به یکی از عوامل تضعیف اسرائیل شده است. «بنیامین نتانیاهو»، «ایهود باراک»، «آریل شارون» و «ایهود اولمرت» از جمله نخست‌وزیران رژیم اسرائیل هستند که به سبب فساد مالی توسط پلیس این رژیم بازجویی شدند. این درحالی است که موشه کاتساو، رئیس ‌پیشین رژیم صهیونیستی نیز به دلیل فساد اخلاقی روانه زندان شد.

«دیوید بن گوریون»، اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم متهم به حمایت از فساد مالی پسرش «عاموس» شده بود. نخست‌وزیرانی که پس از بن گوریون قدرت را به دست گرفتند، از جمله «اسحاق رابین» و «مناخیم بگین» نیز با اتهام فساد مالی روبه‌رو شدند. روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اخیرا در گزارشی نوشت: نَه فقط نخست‌وزیران رژیم اسرائیل بلکه بسیاری از اعضای کنست (پارلمان) و وزیران کابینه این رژیم نیز به سبب فساد اقتصادی و اخلاقی بازجویی شده‌اند. این روزنامه صهیونیستی اذعان کرد: فساد با بدنۀ سیاسی رژیم اسرائیل درآمیخته است. هم اکنون نیز «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با چند پرونده فساد مالی روبه‌رو است.

۶- عدم عمق استراتژیک

رژیم صهیونیستی بُعد جغرافیایی و سکونت استراتژیک که آن را برای درگیری‌های نظامی و امنیتی طولانی‌مدت آماده کند، در اختیار ندارد. سرزمین‌های‌ اشغالی از نظر مساحت جغرافیایی کوچک است و به ‌سهولت می‌توان آن را تحت پوشش موشک‌ها و توپخانه‌های سنتی قرار داد و زیرساخت‌ها و مبانی اقتصادی آن را تخریب کرد.

رژیم صهیونیستی از نظر ساکنان جمعیتی نیز کوچک بوده و تمرکز انسانی ضروری برای مقابله با تمرکز بالای عربی و اسلامی را ندارد، به همین علت است که اسرائیلی‌ها بیشترین آمادگی و بسیج نیروها را دارند. بسیج اسرائیلی‌ها طی سال‌های گذشته و به‌صورت مشخص از سال ۲۰۰۰ و از زمان فرار ارتش اسرائیل از جنوب لبنان به هم خورده است. مشخص است که این به هم ریختگی در نتیجه ناتوانی ارتش در تحقق پیروزی در مقابل حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ و حماس در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱تحقق یافت، به این ترتیب ارتشی که گفته می‌شد شکست‌ناپذیر است، در ۴ جنگ متوالی شکست خورد.

۷- تقویت قدرت محور مقاومت

رژیم صهیونیستی در ۱۵ سال گذشته، در ۵ جنگ مهم با حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطین شکست خورده است. نکته مهم در این مورد این است که اسرائیل توسط هم‌پیمانان غرب این رژیم به مدرن‌ترین سلاح‌ها تجهیز شده بود. در جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و هشت روزه، نیروهای مقاومت از لحاظ در اختیار داشتن تجهیزات نظامی در برابر اسرائیل، اوضاع چندان مناسبی نداشتند، اما با این وجود پیروز شدند. اما در جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۴، اوضاع تغییر کرد و مبارزان فلسطینی با رونمایی از تجهیزات نظامی خود، اسرائیلی‌ها را غافلگیر کردند و شکستی دیگر را متوجه اسرائیل نمودند. نهایتا در سال ۲۰۲۱ در جنگ ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی شکست سختی در عملیات سیف‌القدس متحمل شد.

اکنون که گروه‌های مقاومت اعلام نموده‌اند به تسلیحات و موشک‌های پیشرفته‌تری نسبت به قبل دست پیدا کرده‌اند، تهدیدات امنیتی بیش از پیش موجودیت اسرائیل و بقای این رژیم را به چالش خواهد کشید. اخیرا روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت به نقل از یک افسر بلندپایه اسرائیلی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان به قوی‌ترین سازمان جهان تبدیل شده است. بی‌شک تهدیدات امنیتی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت معکوس در اسرائیل است.

نتیجه

بررسی برخی از شاخص‌ها ماند فساد داخلی در اسرائیل، تبعیض قوی- طبقاتی، تقویت قدرت محور مقاومت و مهاجرت معکوس در اسرائیل نشان‌دهنده این است که پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب در مورد نابودی اسرائیل در ۲۵ سال آینده با واقعیت‌های میدانی و منطقه‌ای همخوانی دارد و احتمال وقوع این مسئله حتی زودتر از موعد اعلام شده نیز وجود دارد. در همین حال، ۱۶ مؤسسه و نهاد اطلاعاتی آمریکا در پژوهشی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل تا سال ۲۰۲۵ فرو می‌پاشد.

پژوهش نهادهای امنیتی آمریکا در ادامه، به ‌دلیل این فروپاشی می‌پردازد و اعلام می‌کند که یهودیان به‌میزان بسیار بالایی در حال بازگشت از فلسطین به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند هستند. همچنین براساس تجزیه‌وتحلیل آینده‌پژوهان سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) که به نمایندگان سنای منتخب در امور اطلاعات و کمیته‌ منتخب دائم مجلس نمایندگان در امور اطلاعات ارائه شده است، اسرائیل تا سال ۲۰۲۹ بیشتر دوام و بقا نخواهد یافت. وخامت اوضاع اقتصادی، تهدیدهای امنیتی و کاهش احساس تعلق به دین یهود، مهم‌ترین دلایل مهاجرت معکوس در اسرائیل است.

هرچند بسیاری از صهیونیست‌ها معتقدند که فروپاشی اسرائیل از درون خواهد بود اما باید توجه کرد که در جریان جنگ ۱۱ روزه اخیر این واقعیت اثبات شد که موشک‌های مقاومت در کنار ضعف‌های دفاعی رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که هر گونه ماجراجویی این رژیم پایان آن را رقم بزند.

انتهای پیام/ کیهان