دوران یکجانبه گرایی در جهان به پایان رسیده است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز سه شنبه در جمع مدیران ارشد رسانه های بین المللی عضو اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با برشمردن ویژگی ها و رسالت رسانه‌ها اظهار داشت: ماموریت اصحاب رسانه‌، حفظ استقلال و هویت کشورها بخصوص در این منطقه است.

وی با بیان اینکه امروز امروز در دنیای اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم که هجوم بسیاری به فرهنگ ملت‌ها بویژه ملت‌های مستقل صورت می‌گیرد، اظهار داشت: دشمنان می‌خواهند کشورها را از هویت تهی کنند تا کشور مستقل در دنیا و منطقه نباشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در مقابل این هجوم نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است و رسانه‌ها به عنوان جایگاهی که می‌توانند از چند خصوصیت برخوردار باشند که اولین ویژگی رسانه برای اینکه بتواند برای مردم به عنوان یک جایگاه امیدبخش مطرح باشد، برخوردار از صدق و راستی و به هنگام عمل کردن است.

آیت الله رئیسی گفت: رسانه باید بتواند استقلال، هویت و آزادی ملت‌ها را حفظ و صیانت کند و ملت‌ها را در برابر هجوم‌ها حفظ کند، این رسالتی مهم برای رسانه هاست.

وی با بیان اینکه دشمنان گاهی اشخاص و گاهی شخصیت‌ها را ترور می‌کنند، به ترور اقتصادی و ترور فرهنگی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در تروریسم فرهنگی تلاش می‌شود، حقایق یا حذف شوند یا با دروغ و نیرنگ پنهان گردند. گاهی نیز بخش کوچکی از حقایق برجسته می‌شود تا حقایق اصلی پنهان بمانند.

رییس جمهور با یادآوری اینکه گاهی نیز اقتصاد یک ملت را ترور می کنند، افزود: الان با تحریم به دنبال ترور اقتصاد کشور‌ها هستند، تحریم همان جنگ نظامی است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ماموریت خطیری بر عهده اصحاب رسانه است مبنی بر اینکه هویت تمدنی مردم در آسیا و اقیانوسیه را حفظ کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه رسانه باید علاوه بر مقاومت در برابر هجوم به فرهنگ‌ها و افتخارات تمدنی ملت، باید پیگیر عدالت نیز باشد، گفت: رسانه می‌تواند حفظ ارزش‌ها و کرامت انسانی برای ملت‌ها انجام دهد؛ ماموریت اجرای عدالت و پیگیری آن را در جامعه به عهده بگیرد.

آیت‌الله رئیسی یکی از خواسته های ملت‌ها را اجرای عدالت دانست و ادامه داد: حفظ کرامت انسانی و اجرای عدالت از نکاتی است که می‌تواند به عنوان محور خواسته رسانه‌ها و پیگیری رسانه‌ها مطرح باشد. در واقع قدرت رسانه اگر در خدمت کرامت انسانی و در خدمت اجرای عدالت باشد، رسانه ذیقیمتی است.

رئیس جمهور ایجاد ادراک درست درباره موضوعات در مخاطبان را یکی دیگر از کارکردهای رسانه ها برشمرد و گفت: ممکن است رسانه یک موضوع را دنبال کند اما باید ببینیم چه ادراکی به‌وجود می‌آید؛ ادراک مخاطب بسیار مهم است اینکه شما چه اراده کردید یک بخش قضیه است بخش دیگر این است که ادراک مخاطب هم همان ادراکی است که باید اتفاق بیفتد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: امروز جنگ، جنگ روایت‌هاست؛ از یک حادثه یک خبرگزاری یک گونه روایت می‌کند یک رسانه به یک گونه دیگر؛ گاهی ۲۰ روایت وجود دارد؛ کدام روایت درست است؟ اینجاست که باید دنبال روایت و حقایق رفت.

رئیسی عنوان کرد: امروز استکبار به‌دنبال این است که ادراکات جامعه را عوض کند و ادراکات خود را به جوامع تحمیل کند؛ از یک بازی کودکانه گرفته تا مطالبی که می‌خواهد با جوانان و نوجوانان و لایه‌های مختلف اجتماعی القا کند بیانگر آن است که می‌خواهد در مخاطبان ادراکی که خودش می‌خواهد، اتفاق بیفتد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: اینکه برداشت درستی از واقعیت‌ها اتفاق بیفتد و ادراک درست و دقیقی در مقابل مطالب ساختگی رسانه های غربی شکل بگیرد، وظیفه رسانه‌های مستقل است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امروز امپراتوری غربی و رسانه‌ای غربی، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی و ظالمان در دنیا این است که آن ادراکی که آنها می‌خواهند برای جوامع اتفاق بیفتد و اینجا کار اصحاب رسانه سخت و ماموریت آنها بسیار مهم است.

آیت‌الله رئیسی نقش رسانه ها را جلوگیری از ترویج خشونت، افراطی‌گرایی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و به راه‌انداختن اختلافات قومی و مذهبی دانست و تاکید کرد: امروز ادامه حیات برخی در دنیا به راه انداختن اینگونه اختلافات به‌ویژه در کشورهای مستقل است.

دوران یکجانبه گرایی به پایان رسیده است
رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از دوره یکجانبه‌گرایی امروز فصل جدیدی در جهان در حال پیدایش است، اظهار داشت: قدرت‌های جدیدی دارد در دنیا خلق می‌شود و به این قدرت‌ها باید توجه شود.

وی منطقه آسیا و اقیانوسیه را از قدرت های نوظهور در جهان برشمرد و اظهار داشت: داشتن نیمی از جمعیت جهان و ذخایر و منابع بسیار و شکل گیری اتحادیه های منطقه‌ای مثل شانگهای و اوراسیا به این منطقه قدرت بخشیده و همکاری های کشورهای منطقه نیز قدرت جدیدی رقن در منطقه رقم زده است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: امروز قدرت غربی‌ها و آمریکایی‌ها که در دنیا یکه تازی می کردند، چه بخواهند و چه نخواهند رو به افول است.

رئیسی با اشاره به برگزاری اجلاس اوآنا در تهران اظهار داشت: این ائتلاف رسانه‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد و در جهت انجام کار حرفه‌ای و متعهدانه به کار گرفته شود و مجموعه متحدی به عنوان اتحادیه در برابر فرهنگ غربی فعالیت کند. نقش مدیریت این مجموعه که در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد، باید بتواند ائتلاف کشورها در منطقه و جهان را به همراه داشته باشد.

رفع و خنثی کردن تحریم‌ها همزمان دنبال می‌شود
رییس جمهور در بخشی از این سخنرانی در مورد مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما به دنبال حق جمهوری اسلامی هستیم آن چه در برجام مطرح شد با نقض از سوی آمریکایی‌ها مواجه شد، اروپا هم به تعهدات خود عمل نکرد فقط جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار به طور رسمی اعلام کرده که فعالیت های هسته ای ایران هیچ انحرافی ندارد؛ در مذاکرات نیز ایران حرفهای خود را با منطق و استدلال بیان کرد و آمریکا باید تصمیم بگیرد اما تاخیر می کند و زمان را می گذراند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که حقوق ملت را دنبال کنیم و ایران رفع و خنثی کردن تحریم ها را همزمان در دستور کار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران برای چندمین بار دچار خطا و اشتباه در برداشت شدند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتمندتر از هر زمانی است و حضور بسیار موثری در منطقه داشته و بنا دارد این حضور قدرتمندانه را برای حمایت از مظلومان عالم و مردم تحت ستم و آزادیخواهان ادامه دهیم.

در ابتدای این نشست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به ارایه گزارشی از برگزاری هجدهمین اجلاس اتحادیه اوآنا در تهران پرداختند و سپس تعدادی از مدیران رسانه های عضو اتحادیه اوآنا نیز دیدگاهها و مواضع خود را بیان کردند.

اتحادیه اوآنا در سال ۱۹۶۱ با هدف مقابله با جریان یک سویه خبری در جهان تاسیس شده است و امروزه ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن هستند. خبرگزاری جمهوری اسلامی در این اجلاسیه که از دوم آبان در تهران آغاز شده است، به مدت سه سال ریاست این اتحادیه را بر عهده می گیرد.

انتهای پیام/رجا